Wigilijna kolacja jest jednym z najbardziej uroczystych wieczorów w Polsce. Świąteczny czas to wyjątkowy okres, w którym poszukujemy najpiękniejszych prezentów, dekorujemy choinkę i oczywiście przyrządzamy tradycyjne potrawy. Kto z nas wyobraża sobie święta Bożego Narodzenia bez barszczu z uszkami? Jak wskazują najnowsze badania, 90% Polaków korzysta z urządzeń mobilnych, aby znaleźć smaczne przepisy czy kupić upominki dla bliskich. Coraz większą popularnością cieszą się również zagraniczne wyjazdy w okresie świąteczno-noworocznym. Marzena Jarnot z FLY.PL oraz dr Michał Lutostański z Uniwersytetu SWPS rozmawiali o ewolucji świątecznych tradycji na antenie Polskiego Radia.
Doktor Anna Miotk z Polskich Badań Internetu zwróciła uwagę, że w okresie bożonarodzeniowym nie do końca jesteśmy offline. Spada ruch w serwisach internetowych, ale ruch z urządzeń mobilnych dalej jest dość spory, dlatego, że smartfon jest narzędziem dyskretnym. A jak sytuacja wygląda w biurach podróży? Nasz wakacyjny ekspert, Marzena Jarnot, podkreśla, że coraz więcej Polaków decyduje się na wyjazd w okresie świątecznym, a oferta wycieczek z każdym rokiem jest coraz bogatsza. Kierunki, które kiedyś były niedostępne, dziś są na wyciągnięcie ręki – Kuba, Dominikana, Zanzibar, Wyspy Kanaryjskie – mówi Jarnot. Socjolog, dr Michał Lutostański, uważa, że do spędzania świąt Bożego Narodzenia poza Polską coraz bardziej się przekonujemy. Wynika to z coraz większej komercjalizacji. Żyjemy w strasznym zgiełku. Biegamy za prezentami, staramy się zrobić zakupy, walczymy gdzieś o karpia, korki, tłumy. Z drugiej strony oglądamy reklamy, gdzie te Święta są takie idealne, wspaniałe – podkreśla Lutostański.
Zachęcamy do wysłuchania audycji.
Zespół FLY.PL