Wakacje Turcja plaża morze leżaki

    Wyniki raportu Polskiej Izby Turystyki „Zagraniczne wakacje Polaków 2023”

    Marta Wielgosz
    5 września 2023 roku odbyła się konferencja, podczas której Polska Izba Turystyki zaprezentowała raport „Zagraniczne wakacje Polaków 2023”. Pokazuje on najważniejsze wyjazdowe trendy w turystyce zorganizowanej.

    Początek września to dla branży turystycznej czas podsumowań głównego sezonu wakacyjnego. Już po raz szósty Polska Izba Turystyki (PIT) przygotowała raport, który pozwala przyjrzeć się bliżej trendom wyjazdowym panującym wśród Polaków. Powstał on na podstawie danych zebranych od kluczowych multi-agentów: Fly.pl, Travelplanet.pl i Wakacje.pl. Dotyczą one wycieczek w okresie od 1 czerwca do 30 września 2023 roku. Pod uwagę wzięto rezerwacje dokonane do 21 sierpnia 2023 roku. Dla uzyskania pełniejszego obrazu, analizie poddano także dane udostępnione przez Narodowe Organizacje Turystyczne obejmujące całą pierwszą połowę 2023 roku.

    Raport PIT: podsumowanie sezonu Wakacje 2023

    Raport PIT stanowi kompleksowe podsumowanie sprzedaży wycieczek przez największych polskich multi-agentów. Za każdym z nich udany sezon wakacyjny.

    Dariusz Górny, prezes Wakacje.pl: Po raz pierwszy od wybuchu pandemii koronawirusa w marcu 2020 roku w ten rok wchodziliśmy bez wywołanych nią ograniczeń podróżowania. Klienci znów mogli swobodnie wybierać oferty bez tlących się w tyle głowy obaw, że w ostatniej chwili Covid-19 pokrzyżuje ich plany. To bardzo pozytywnie przekładało się na gotowość konsumentów do kupowania wyjazdów z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, choć z pewnością wpływ na ten trend miały także zeszłoroczne doświadczenia wielu osób, które ze zdziwieniem odkrywały, że wyjazdy zamawiane w ostatniej chwili są droższe niż te dostępne w przedsprzedaży.

    W pierwszym kwartale tego roku w każdym tygodniu wolumeny rezerwacyjne pozytywnie zaskakiwały. W branży dało się słyszeć co prawda po cichu wypowiadane obawy, że odroczony popyt, który pozytywnie wpływał na sprzedaż tak w zeszłym roku, jak i dwa lata temu, mógł się wyczerpać, ale rzeczywistość tej tezie zaprzeczała. To skłaniało do konkluzji, że normalność do branży, taka, jaką pamiętamy z 2019 roku, powróciła.

    Lutowe trzęsienie ziemi w Turcji, tragiczne w skutkach dla mieszkańców dotkniętych nim terenów, jednak niezagrażające w żadnym momencie kurortom turystycznym, nie miało wpływu na sprzedaż miesiąca. To pozwalało na optymizm w odniesieniu do sezonu letniego, tak organizatorów, jak i agentów. Dziś pierwsze oceny lata zdają się być bardzo pozytywne – o dobrych wynikach mówią nie tylko touroperatorzy, ale i lotniska, które, jak wynika z ich wypowiedzi, idą na rekord. Co warte podkreślenia, w tym roku po raz pierwszy klienci biur podróży mogli polecieć na swoje wakacje ze wszystkich 12 portów lotniczych znajdujących się w Polsce. Jak wynika z ich zapowiedzi, także Zima 2023/24 i Lato 2024 będą się charakteryzować nowościami w siatce połączeń.

    Radosław Damasiewicz, prezes Travelplanet.pl: Poziom sprzedaży w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku dobrze odzwierciedla swoistą zapobiegliwość klientów biur podróży, by nie wpaść w inflacyjny wzrost cen, jak miało to miejsce w 2022 roku. Wyraźnie niższą sprzedaż w II kwartale, w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, tłumaczyć należy swoistym ubiegłorocznym nadrabianiem zaległości po zahamowaniu rezerwowania wakacji w związku z wybuchem wojny w Ukrainie, pod koniec lutego 2022. W tym roku nie było już negatywnego efektu Ukrainy, ale należy pamiętać, że inflacja nie rosła w takim tempie jak rok wcześniej, a spadała.

    Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl: Sezon lato 2023 postrzegamy we Fly.pl jako bardzo udany. W okresie letnim, jak i w całym roku 2023, osiągnęliśmy historycznie najlepsze wyniki sprzedażowe. Rekordowa passa trwa we Fly.pl od maja ubiegłego roku. Osiąganie wysokich wzrostów sprzedaży w pierwszych miesiącach roku było mniejszym wyzwaniem, ponieważ porównywalny początek roku 2022 obciążony był jeszcze skutkami pandemii oraz wybuchem wojny w Ukrainie. W okresie letnim poprzeczka zawisła już dużo wyżej (w porównaniu do bardzo udanego sezonu letniego 2022). Dynamika wzrostu w szczycie sezonu spadła w porównaniu z początkiem roku, ale i tak znacząco przekroczyła nasze prognozy. W raportowanym okresie liczba klientów we Fly.pl wzrosła o 50%. Osiągnięcie tak znacznych wzrostów w obliczu niesprzyjających czynników zewnętrznych, takich jak wysoka inflacja, rosnące koszty życia, niepewność związana z wojną w Ukrainie oraz całkiem dobra pogoda w Polsce, uważamy za sukces.

    Najpopularniejsze kierunki podróży wśród Polaków

    Raport PIT pokazuje, w jakich krajach Polacy najchętniej rezerwowali wczasy w 2023 roku. Niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o kierunki wyjazdów, była Turcja. Trend ten jest widoczny już od pewnego czasu. Tym razem na wakacje w Turcji postawiło aż 35,8% turystów. Jest to związane zarówno z wejściem na rynek dwóch nowych touroperatorów z ciekawą ofertą, jak i z korzystnymi cenami wycieczek.

    Liczba rezerwacji wakacji w Turcji wyniosła prawie dwa razy tyle, co w kraju, który uplasował się na drugiej pozycji. Mowa tu o Grecji, która tego lata miała 18,5% udziału w rynku. Na ostatnim miejscu na podium znalazł się Egipt z wynikiem 10,8%.

    Czwarta pozycja w tym roku przypadła Bułgarii – na wyjazd do jednego z jej kurortów zdecydowało się 8,4% turystów. To spadek w stosunku do zeszłego roku, kiedy to Bułgaria zajmowała trzecie miejsce ex aequo z Egiptem (z wynikiem 8,8% udziału w rynku).

    Pewnym zaskoczeniem jest piąta pozycja Tunezji. Jeśli chodzi o wycieczki do tego kraju, mamy do czynienia z ogromnym wzrostem. Wybrało je 6,8% turystów – dla porównania, w 2022 roku było to 3,4%, co oznacza poprawę wyników o 100%.

    Na kolejnych miejscach uplasowały się kolejno: Hiszpania (6,7%), Cypr (3%), Albania (2,7%), Włochy (1,2%) oraz Chorwacja (1%). W porównaniu do zeszłego roku, można zauważyć wzrost popularności Cypru (awans z 9. miejsca na 7.). Zmianę stanowi również powrót Włoch do pierwszej dziesiątki. Wypadła z niej za to Polska.

    W przypadku konkretnych wakacyjnych regionów, Polacy najchętniej wybierali Riwierę Turecką – wycieczki do tamtejszych kurortów miały 29,4% udziału w rynku. Drugie miejsce zajęła Hurghada (6,3%), a trzecie Słoneczny Brzeg (6,2%). W pierwszej piątce znalazły się także Kreta (5,7%) oraz Riwiera Egejska (5%).

    Kiedy turyści najchętniej dokonywali rezerwacji wakacji?

    Według raportu PIT, najwięcej Polaków zarezerwowało wakacyjne wyjazdy z ponad 3-miesięcznym wyprzedzeniem – aż 34,05%. Ponad 2 miesiące przed wyjazdem zrobiło to 11,01% klientów biur podróży, ponad 1 miesiąc – 17,2%, a między 11 a 31 dni – 8,94%. Z czego wynika trend kupowania wakacji z większym wyprzedzeniem? Przyczyną może być zeszłoroczny brak ofert Last Minute. Wpływ na szybsze rezerwowanie wczasów na pewno miała też inflacja.

    Tym samym, kupowanie wakacji na ostatnią chwilę cieszyło się o wiele mniejszą popularnością. Wczasy na maksymalnie 10 dni przed ich rozpoczęciem zarezerwowało 16,66% turystów, natomiast na 11-21 dni – 12,1%.

    Najczęstsze terminy wyjazdów

    Najwięcej Polaków zdecydowało wybrać się na wczasy w szczycie sezonu wakacyjnego, a więc w lipcu (28,4%) oraz w sierpniu (29%). Łącznie była to ponad połowa wszystkich wakacyjnych wyjazdów. Dysproporcja między wycieczkami w tych miesiącami a podróżami w czerwcu i wrześniu widocznie się jednak zmniejsza. W porównaniu z poprzednimi latami, można zaobserwować zwłaszcza stopniowo rosnące zainteresowanie wyjeżdżaniem na wakacje we wrześniu.

    Jakie wyjazdy wybierali Polacy?

    Polacy w tym sezonie wakacyjnym ponownie postawili na komfortowe wyjazdy. Jeśli chodzi o dojazd, aż 96,76% wybrało podróż samolotem. Najwięcej osób jeździło do 4- i 5-gwiazdkowych hoteli. Pod tym względem można zauważyć jednak lekki spadek: z prawie 80% w 2022 roku do 78% w 2023 roku. Wzrosła z kolei liczba turystów, którzy zdecydowali się na wyżywienie All Inclusive. W 2023 roku opcję tę wybrało 86,97% klientów (w ubiegłym roku było to 84,1%).

    Największą popularnością cieszyły się wakacje trwające 7-8dni (75,03% wszystkich rezerwacji). Najrzadziej wybierano z kolei wyjazdy 14-dniowe.

    Przeciętny koszt rezerwacji w 2023 roku wyniósł 8721 zł, natomiast koszt pojedynczej imprezy: 3291 zł. W obu przypadkach Polacy zapłacili więcej niż za zeszłoroczne wakacje – w pierwszym o 545 zł, a w drugim o 379 zł. Pod względem cen najkorzystniej prezentowały się wyjazdy do Bułgarii oraz Turcji (doskonały stosunek jakości do ceny).

    Jak wyglądają prognozy na przyszłość?

    Podsumowanie sezonu wakacyjnego 2023 to także dobry moment, by pomyśleć, jak wyglądają prognozy na przyszłość. Tak widzą to partnerzy raportu PIT „Zagraniczne wakacje Polaków 2023”:

    Dariusz Górny, prezes Wakacje.pl: Na koniec można zadać pytanie, jaka przyszłość jawi się przed branżą zorganizowanej turystyki wyjazdowej w Polsce. Na podstawie analizy ofert zaprezentowanych przez biura podróży w ramach przedsprzedaży Lata 2024 można wysnuć tezę, że ceny spadać nie będą. Wstępne deklaracje podażowe i poziom zatowarowania ofertą na przyszłoroczny sezon letni pozwalają dziś prognozować kolejny rok z dwucyfrowymi wzrostami. Dostrzegamy odwagę organizatorów turystyki w zwiększaniu oferty, co jest, z jednej strony, konsekwencją zadowalającego poziomu wyprzedania, z drugiej warunków makroekonomicznych (ceny paliwa i walut), które – jak można się spodziewać – w przyszłym roku będą w przeciwieństwie do poprzedniego sprzyjać turystyce wyjazdowej.

    Rozwój rynku obserwowany w 2023 roku, a co za tym idzie, spodziewane dobre wyniki finansowe organizatorów turystyki w powiązaniu z jednej strony z dobrymi rezultatami osiągniętymi w 2022 roku oraz z przewidywalnymi kolejnymi wzrostami rynku w następnym mogą sprawić, że Polska w latach 2022-2024 wyrośnie na niekwestionowanego czempiona w segmencie turystyki wyjazdowej w Europie. Ta rzeczywistość może mieć pozytywny wpływ na zainteresowanie rynkiem polskim touroperatorów dziś na nim nieobecnych, a tym samym na zwiększenie konkurencyjności, która zawsze jest czymś dobrym dla klientów. (…).

    Radosław Damasiewicz, prezes Travelplanet.pl: Obecny sezon, stojący pod znakiem „tak jak przed covid” wypłaszczył się na czerwiec i – miejmy nadzieję – udział wrześniowych wyjazdów będzie zbliżony, bo ceny ofert są znacznie atrakcyjniejsze niż tych na sierpień, a krąg potencjalnych wrześniowych turystów niezwiązanych terminem wakacji szkolnych, rozszerzył się o nowy segment podróżnych z możliwością pracy zdalnej w tzw. pięknych okolicznościach przyrody.

    Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl: Oczywiście zadajemy sobie pytanie, jak długo będziemy mogli cieszyć się jeszcze z dobrej koniunktury i kiedy sytuacja ulegnie zmianie. Aktualnie nie dostrzegamy żadnych symptomów zmian na gorsze, wręcz przeciwnie – przedsprzedaż na Zimę oraz Lato 2024 wielokrotnie przekracza ubiegłoroczne wolumeny, z optymizmem więc patrzymy w przyszłość.

    Źródło: Informacja prasowa Polskiej Izby Turystyki

    Udostępnij

    Skopuj link

    FLY.PL